ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی امری است که بار‌ها در مورد آن شنیده‌ایم. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های مصرف انرژی، لزوم استفاده بهینه از وسایل برقی را دوچندان کرده است.

در هنگام خرید و استفاده از وسایل برقی باید به نکاتی توجه کرد. برای مثال هنگام خرید لوازم برقی حتما باید به برچسب‌های انرژی و نوع و اندازه وسیله متناسب با نیاز خود توجه کنید؛ همچنین در هنگام مصرف نیز باید به شیوه مصرف، نحوه راه‌اندازی و محل قرارگیری وسیله برقی دقت لازم را داشته باشید؛ بنابراین با انتخاب مناسب و استفاده درست از لوازم برقی خانگی و با رعایت‌کردن نکات ساده می‌توان به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی این وسایل و در نتیجه هزینه‌های تحمیل‌شده خود و اقتصاد خانواده صرفه‌جویی کرد. برای نیل به این مقصود، نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب است. در این مطلب سعی کرده‌ایم شما را با نکات ضروری در انتخاب صحیح و مصرف درست از وسایل برقی آشنا کنیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

موضوعاتی که پیش از انتخاب و خرید وسایل برقی باید به آن‌ها توجه کنید

اولویت‌بندی وسایل مورد نیاز پیش از آن‌که تصمیم به تهیه یک وسیله بگیرید، ابتدا باید بدانید به آن وسیله نیاز جدی دارید یا نه. نخستین نکته قبل از انتخاب هر وسیله، توجیه خود در نیاز به آن وسیله است.

پیش‌بینی بودجه یکی از نکات مهم پیش از خرید وسایل برقی در نظر گرفتن بودجه لازم برای خرید است، البته توجه داشته باشید تنها بودجه پیش‌بینی‌شده برای خرید یک وسیله برقی نمی‌تواند معیار مناسبی برای انتخاب باشد. ممکن است شما با هر بودجه‌ای بتوانید وسیله برقی مورد نظر را تهیه کنید، اما باید توجه داشته باشید که یک وسیله برقی با قیمت ارزان‌تر به احتمال زیاد مصرف برق بیشتر و عمر مفید کمتری خواهد داشت، در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیر بیشتری نیز دارد.

توجه به سیستم‌های الکتریکی محل سکونت ممکن است وسیله برقی که تهیه کرده‌اید، با سیستم الکتریکی موجود در محل سکونت شما همخوانی نداشته باشد. پیش از خرید وسیله اطمینان حاصل کنید که سیستم‌های الکتریکی مانند کنتور، فیوز، سیم‌کشی و حتی پریز‌های موجود در محل، مناسب با وسیله برقی باشد، تا بتواند برق مورد نیاز آن را تامین کند.

دارا بودن ظرفیت مناسب با نیاز از دیگر نکاتی که پیش از خرید باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب صحیح وسیله برقی متناسب با نیاز خانواده است. برای مثال باید تعداد نفرات استفاده‌کننده از وسیله، تعداد دفعات استفاده در طول روز و فضایی که قرار است در آن استفاده شود را مدنظر قرار دهید.

توجه به نکات ایمنی لوازم برقی با بدنه فلزی معمولا دارای جریان برق هستند، برای جلوگیری از برق‌گرفتگی باید وسیله مورد استفاده، دارای سیستم اتصال به زمین (سیم ارت) باشد، بنابراین لازم است در محل سکونت خود پریز‌هایی که دارای این سیستم هستند را فراهم کنید.

نکات مهم در زمان مصرف وسایل برقی

محل مناسب برای استقرار وسیله برقی قبل از استفاده و راه‌اندازی وسایل برقی مانند یخچال، کولر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، آب گرم‌کن برقی و… باید محلی ‏مناسب برای آن‌ها در نظر بگیرید. زیرا عدم انتخاب محل مناسب می‌تواند موجب هدر رفتن انرژی و بازدهی کمتر وسیله شود. ‏

دقت در راه‌اندازی صحیح ‏برای نصب وسایل برقی تازه خریداری شده حتما از متخصصان آن کمک بگیرید. نصب و راه‌اندازی غیرصحیح وسیله علاوه ‏برخطرات احتمالی، بر میزان مصرف برق، طول عمر مفید وسیله و هزینه‌های تعمیر و نگهداری وسیله تأثیر می‌گذارد. ‏

استفاده صحیح از وسیله برقی الگوی مناسب در استفاده از وسایل برقی بسیار ضروری است. زیرا شما با مصرف نادرست از وسایل، هزینه‌های زیادی را به خود ‏تحمیل می‌کنید. مصرف نادرست عمر وسیله را کوتاه کرده و موجب اتلاف انرژی می‌شود. همچنین توصیه می‌شود در ساعات ‏اوج مصرف انرژی، وسایل برقی غیرضروری را خاموش و از استفاده آن خودداری کنید. ‏

نگهداری درست یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر طول عمر، بازدهی و مصرف انرژی هر وسیله برقی و نگهداری درست آن است. در صورت نگهداری نامناسب از وسیله برقی علاوه بر خطرات غیرقابل پیش‌بینی، هزینه‌های ناشی از مصرف یک وسیله معیوب نیز بر آن اضافه ‏خواهد شد. ‏

لوازم برقی پرمصرف و کم‌مصرف در ایران استفاده از وسایل برقی متنوع بسیار گسترده است. برخی از وسایل برقی در گروه لوازم پرمصرف هستند که تأثیر زیادی ‏در مصرف برق دارند. این وسایل شامل یخچال- فریزر، کولر (آبی وگازی) و لوازم صوتی می‌شود. در کنار این گروه از وسایل، لوازم ‏برقی مانند ماشین لباسشویی و سایر لوازم برقی سهم کمتری در مصرف انرژی دارند. ‏
برخی از لوازم با توان بالا مانند اتو و سشوار شاید انرژی کمی مصرف کنند، اما در ساعات اوج مصرف می‌توانند تأثیر نامطلوبی بر ‏شبکه برق داشته باشند. ‏

توصیه‌های مدیریت مصرف برق در مصارف خانگی

بیش از یک‌سوم مصرف انرژی نهایی ما مربوط به مصارف خانگی است که بخش زیادی از آن را می‌توان بدون از دست‌دادن رفاه معمولی، صرفه‌جویی کرد؛ لذا مدیریت مصرف برق در خانه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، باید مورد توجه جدی قرار گیرد. راهکار‌ها اغلب موضوعات پیش پا افتاده‌ای است ولی می‌تواند تاثیرات عمده به همراه داشته باشد. در زیر نکاتی را درباره نحوه صحیح استفاده از برخی لوازم برقی خانگی آورده‌ایم.

نکات مهم در استفاده از ماشین لباسشویی
ماشین لباسشویی را باید همیشه با ظرفیت کامل به کار گرفت. هرچند بعضی از مدل‌های جدید دارای سیستم کنترل آب و مصرف برق متناسب با مقدار لباس‌هاست، اما استفاده از ظرفیت کامل باصرفه‌تر است. برای لباس با آلودگی معمولی دمای۶۰درجه سانتیگراد کافی است.

۱- ظرفیت ماشین لباسشویی را متناسب با تعداد افراد خانواده انتخاب کنید.
۲- هنگام انتخاب و خرید توجه داشته باشید که ماشین لباسشویی به سیستم خودکار تعیین مقدار مناسب آب به‌ازای مقدار لباس مجهز باشد.
۳- استفاده از آب گرم محل مسکونی برای ماشین لباسشویی در کاهش مصرف انرژی بسیار مفید است؛ لذا از ماشین‌های لباسشویی که دو نوع ورودی آب دارند، استفاده کنید.
۴- بعضی از ماشین‌های لباسشویی به برنامه زمانی شروع شست‌وشو بعد از زمان اوج بار مجهزند. چنانچه ماشین لباسشویی شما این امکان را ندارد برای آسیب نزدن به دستگاه و کمک به شبکه سعی کنید در ساعات غیر اوج بار از دستگاه استفاده کنید.
۵- از لباسشویی وقتی استفاده کنید که لباس کافی برای شستن داشته باشید.
۶- حتی‌الامکان به جای استفاده از خشک‌کن ماشین‌لباسشویی از هوای آزاد برای خشک‌کردن لباس‌ها استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده بهینه از یخچال و فریزر

١ – نگذارید یخچال و فریزر برفک داشته باشد و به‌طور مرتب آن را تمیز کنید.
٢ – یخچال را در دمای ٣ تا ۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
٣- فریزر را در دمای ١۵- تا ١٨- درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
۴- به نوار درزگیر درِ یخچال دقت داشته باشید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
۵- یخچال و فریزر را در فضایی دور از وسایل گرمایی و تابش نور خورشید قرار دهید.
۶- یخچال و فریزر را به‌گونه‌ای در آشپزخانه جایگزینی کنید که حداقل ٢٠ سانتیمتر با دیوار پشت آن فاصله داشته باشد تا امکان گردش هوا باشد.
٧- غذا‌های گرم را داخل یخچال نگذارید. پیش از قراردادن، آن‌ها را به دمای کم رسانده سپس درون یخچال و فریزر بگذارید.
٨- تا حد امکان در یخچال را برای مدت طولانی باز نگه ندارید.